Use Google Translate, if the article you have chosen has not been translated yet:

16.08.2011

BIAŁYSTOK - miasto, które pokochaliśmy od pierwszego wejrzenia [BIALYSTOK - the city, we have fallen in love with at first sight]

The text of article is written in Polish and English. The English translation can be found at the end of this post. Please do not copy our work - photos, films and texts. All rights reserved.
We wish you a nice virtual tour on our blog! :)

Białystok to miasto leżące w północno-wschodniej Polsce nad rzeką Białą. Stanowi stolicę województwa podlaskiego i liczy sobie blisko 300 tys. mieszkańców. Odwiedziliśmy je na krótko i nie mieliśmy zbyt wiele czasu na zwiedzanie, ale deptak i jego okolice zachwyciły nas od pierwszego wejrzenia. Z tego właśnie powodu postanowiliśmy pokazać Białystok tym naszym czytelnikom, którzy nie mieli dotychczas okazji ujrzeć go na własne oczy. Nasze zdjęcia nie są idealne, ale mamy nadzieję, iż choć trochę przybliżą atmosferę tego wspaniałego podlaskiego miasta.

Najbardziej interesujące dla turystów punkty znajdują się właśnie w okolicach deptaku. Można tam  odbyć wędrówkę śladami języka esperanto i zobaczyć m. in.: Ratusz MiejskiPałac Branickich oraz otaczający go park, który upstrzony został licznymi rzeźbami, Muzeum Wojska, pomniki Józefa Piłsudskiego oraz ks. Jerzego Popiełuszki, a także przepiękną neogotycką Katedrę Białostocką (inaczej zwaną Bazyliką Mniejszą Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny). Wszystkie wymienione obiekty można obejrzeć na zamieszczonych poniżej fotografiach. Zapraszamy zatem na wirtualny spacer po Białymstoku! :)

PAŁAC BRANICKICH I OTACZAJĄCY GO PARK

[THE BRANICKI PALACE AND PARK]:

Po dwukrotnym kliknięciu w fotkę można ją powiększyć i przeczytać znajdujący się na niej tekst.
Tego rodzaju tablice rozmieszczone są w różnych miejscach w okolicy Starego Miasta, co bardzo ułatwia zwiedzanie Białegostoku przejezdnym turystom.

RATUSZ, MUZEUM MIEJSKIE I DEPTAK
[THE TOWN HALL, THE CITY MUSEUM, PROMENADE]:

W Ratuszu znajduje się Muzeum Miejskie, a obok wejścia ustawiono specjalną platformę, na którą wystarczy się wspiąć i ustawić się w odpowiednim miejscu, by móc przenieść swoją facjatę w czasy PRL-u. Polecamy (jak można zobaczyć na powyższej fotce sami również skorzystaliśmy z tej opcji)... :D

KATEDRA BIAŁOSTOCKA / KOŚCIÓŁ FARNY
[THE CATHEDRAL / THE PARISH CHURCH]:

MUZEUM WOJSKA, POMNIKI itp.
[THE MUSEUM OF TROOP, MONUMENTS. etc.]:

Józef Piłsudski

ks. Jerzy Popiełuszko

Turystom, których zmęczy długa wędrówka, oprócz mieszczących się w okolicy deptaku kawiarni i restauracyjek polecamy znajdujący się nieco dalej (aczkolwiek wciąż jeszcze w centrum miasta) pub Bury Kot, którego nazwa bynajmniej nie wzięła się z kosmosu - tytułowy bury kot jest tam bowiem stałym bywalcem. Można tam nie tylko wypić dobre piwo, ale również coś przekąsić. Zainteresowanym polecamy stronę pubu na Facebooku:

Tych zaś, którzy pragną dowiedzieć się więcej o Białymstoku i jego historii, odsyłamy na oficjalną stronę internetową tego miasta:

****

UWAGA: starszych artykułów szukaj w tematyczno-alfabetycznym Spisie Treści u góry strony.

Na ewentualne pytania postaramy się odpowiedzieć jak najszybciej. Wszystkie miłe komentarze są przez nas zawsze mile widziane...  ;)

By być na bieżąco z naszymi nowymi artykułami, polub stronę bloga na Facebooku: >>link<<. Możesz też "śledzić" nas na inne sposoby - wszystkie opcje znajdziesz w prawej kolumnie bloga (obserwacja kontem Google, Bloglovin', subskrypcja mailowa, konto na portalu nk.pl itp.).

Bialystok is a city located in the north-eastern Poland, at the Biała river. It is the capital of Podlaskie province and there are nearly 300 thousand inhabitants. We visited them shortly and we didn't have much time for sightseeing, but the promenade and its surroundings impressed us at first sight. For this reason we decided to show Białystok to those our readers, which had no opportunity yet to see its beauty. Our pictures are not perfect, but we hope that it will introduce a bit of the atmosphere of this wonderful town.

The most interesting tourist points are located exactly in the promenade's parts. You can there make a trek in the footsteps of Esperanto and see, among others.: Town Hall, Branicki Palace and surrounding park, which was dotted with numerous sculptures, Museum of Army, monuments of Józef Piłsudski, priest Jerzy Popieluszko, as well as a beautiful neo-gothic Białystok's Cathedral (otherwise known as the Minor Basilica of the Assumption of the Blessed Virgin Mary ). All these objects can be seen on the photographs. Therefore, welcome the virtual tour of the Bialystok! :)

More information about Bialystok is available at:

24 komentarze :

1. Cieszę się, że moje rodzinne miasto tak bardzo się Wam podobało:)). Ja kocham Białystok za kameralność i wszechobecną zieleń, choć ma też wiele innych, ciekawych aspektów:). Szkoda, że nie daliście znać. Chętnie pokazałabym Wam kilka uroczych miejsc:))
    Pozdrawiam!!

2. nigdy nie byłam w Białystoku (czy Białymstoku? ;)), ale jedno z Waszych zdjęć szczególnie mnie urzekło. jak kiedyś będzie mnie na to stać, z pewnością odwiedzę większe polskie miasta :)

3. Słyszeliśmy rozmaite opinie o Białymstoku, zazwyczaj bardzo skrajne, bo albo ktoś się tym miastem zachwycał, albo twierdził, że jest okropne. My należymy do tych osób, które to miasto urzekło... ;) Byliśmy tam na weselu znajomych, przez co nie mieliśmy możliwości zwiedzić miasta dokładniej (brak czasu), ale to, co zdążyliśmy zobaczyć, bardzo nam się spodobało.

4. Na Waszych zdjęciach wygląda bardzo pięknie, chętnie zwiedziłabym Pałac Branieckich :-)
    Tylko ... to co mi rzuca się w oczy, to straszne pustki na mieście, tak jakby tam nikt nie mieszkał - i dla mnie, mieszkanki Warszawy ten widok jest w pewnym sensie bardzo nietypowy ;-)

5. Myślę, że te pustki na ulicach miały wiele wspólnego z tym, iż było wówczas ponad 30 stopni w cieniu i większość ludzi chowała się w kawiarniach, pod parasolami (mieli tam nawet wiatraczki, które stale opryskiwały siedzące wewnątrz osoby delikatną mgiełką wody). Na słońcu ciężko było wytrzymać, więc ten, kto mógł, unikał niezacienionych przestrzeni. Poza tym, dla porównania, w moim mieście z kolei w czasie weekendów i w tygodniu po godz. 19.00 ruch praktycznie zamiera. Czasami idąc przez miasto spotyka się wtedy raptem kilka osób. To chyba dlatego, że po pierwsze: miasto jest mniejsze, a po drugie: nie ma w nim czegoś takiego jak nocne życie... W Krakowie nawet późną nocą bywa tłoczno... ;) Alien jest zachwycony moim miasteczkiem, twierdzi, że o wiele łatwiej i spokojniej się po nim jeździ, Warszawa jest pod tym względem bardzo nerwowa...

Sol

6. Białystok piękne miasto pisze jako Podlasianka :). Właśnie wróciliśmy z Podlasia,mój mąż uparł się że chce zobaczyć i zwiedzaliśmy. Urzekł go do tego stopnia,że chciał zostać na zawsze.Najlepiej na obrzeżu miasta aby mieć blisko miasto i dom z ogródkiem bo to inne powołanie które odkrył podczas tegorocznego urlopu :).

7. Pałac Baranicki jest imponujący :-)
    Niestety nie miałam okazji być w Białymstoku.
    Piękne zdjęcia. :)

8. Przyznam, że nie miałam zielonego (ani jakiekolwiek innego kolorystycznie) pojęcia, że Białystok jest naprawdę takim ślicznym i ciekawym miastem. Zdecydowanie baaardzo fajne miejsce do zwiedzenia :) Mam nadzieję, że kiedyś się tam wybiorę. Fajnie, że dopisała Wam wtedy pogoda.
    Pozdrawiam!

9. dodaję do znajomych na bloglovin ;s będe wdzięczna jeśli też mnie dodasz :)

10. Nie mam konta na blogslovin i nie bardzo się orientuję, do czego to służy...

11. a to dziwne bo cię tam znalazłam XD tu masz link http://www.bloglovin.com/blog/2827822/podroze-dwoch-wloczykijow-two-gada

a żeby znaleźć sponsora zazwyczaj piszę do nich z ofertą że ja polece ich sklep/produkty jeśli w zamian dostane cos od nich ;s

12. Hmmm… Kiedyś chyba coś tam kliknęłam z czystej ciekawości, ale nie pamiętam, żebym się rejestrowała itp. Chyba że to się jakoś automatycznie dodaje… ;) Zerknę na to. na blogu mam tylko dodawanie obserwowanych do kont Google.

Sol

PS. Widziałam, że masz reklamy na blogu. Dawno temu je dodałaś? Bo myślę o tym samym, ale nie bardzo wiem, jak to działa. Faktycznie coś się na tym zarabia? Od czego zależy ile? I jak potem się z tego rozliczać od podatku? Trochę się boję włączać taką opcję w blogerze, bo nie do końca wiem, na jakich zasadach to działa i nie wiem, czy warto ryzykować.

13. dodalam je jakoś w połowie lutego, i na początku nie wierzyłam że coś zarobie a tym bardziej że wypłacą mi kase ;d ale ku mojemu zaskoczeniu oni nie żartują! na tą chwile od połowy lutego zarobiłam ponad 400 zł (dokładnie chyba 448)

ale wszystko zależy od tego ile osób ci to wszystko wypełni i tak dalej, często działa zasada między blogerkami że wypełniają sobie nawzajem i wtedy najłatwiej zarobić :)

a co do podatku.. jeśli zarobisz 201 zł wzwyż to nie musisz się z niczego rozliczać :> to by chyba było na tyle

14. Dzięki! Wreszcie trafiam na kogoś, kto ma te reklamy od jakiegoś czasu i wie, jak to działa, bo dotychczas nawet jak widziałam je u kogoś, to raczej na nowych blogach i ich właściciele nie do końca wiedzieli, na jakich zasadach się tam zarabia i czy w ogóle się zarabia. Wtrszcie jakaś pożyteczna opinia. Ogromnie wdzięczna jestem.

PS. Twój blog dodałam do linków na moim blogu, próbowałam go również dodać do obserwowanych, ale nic się tam nie wyświetla, może po prostu strona szwankuje, bo dzisiaj w blogerze nie działa edycja postów i dodawanie nowych (pewnie coś zmieniają).

15. miło że moja opinia się przydała :) i dzięki za dodanie do obserwowanych :*

16. Piękne miasto! Muszę kiedyś się wybrać, bo jeszcze nigdy nie byłam.. Cóż potwierdza się to, że tylko Łódź jest szara, brzydka i ponura. Nawet nie ma zbytnio co tu zwiedzać:/

17. swietne niejsca, naprawde przydatny blog na ten temat:)
    ja jakbym napisala co warto zwiedzic w Bieszczadach to naprawdde zabraklo by mi dni, i wszystko sie placze

18. Możesz nam napisać, co warto zobaczyć w Bieszczadach. Jeżeli kiedyś będziemy w okolicy, to na pewno tam zajrzymy. Ostatnio byliśmy w okolicach Zakopanego, ale tylko na weekend, więc nie mogliśmy zbyt wiele zobaczyć. Planujemy wyjechać w góry na dłużej (nie mamy jeszcze konkretnych planów odnośnie tego, które pasmo górskie wybrać), więc niewykluczone, że pojedziemy w Bieszczady... :)

19. Nigdy nie dane mi było być w Białymstoku, zawsze jadąc na Mazury nie było tzw "okazji". Dzięki temu wpisowi mogłam w końcu zobaczyć jak to miasto wygląda i musze powiedzieć, że faktycznie jest bardzo urokliwym miejscem! Fotki jak zawsze super, aż dziw bierze , że mieliście tak mało czasu , a tyle udało Wam się napstrykać :) Pozdrawiam po powrocie z urlopu :P

20. Ta rezydencja Branickich podoba mi się wręcz bardziej niż "swój" pałac Potockich, który po wojnie - choć całkiem-całkiem się prezentuje - to jednak nie to samo...

21. Białystok moje miasto studenckie :) Czuję się tam jak w domu i chciałabym tam mieszkać. Miło było o nim poczytać i popatrzeć na fotki. Miasto sporo się zmieniło odkąd się stamtąd "wyniosłam" na dobre. Od czasu do czasu jednak tam jeździmy - od Grajewa mam około 80 km.

22. We loved your website so much we added it to http://www.usbhubreview.net/sites-we-like-2. Just fill in the offer and your backlink is permanent.
    Here is my blog : tropical freshwater fish

23. Very nice write-up. I definitely love this site. Thanks!
    My web site - φωτοβολταικά σε ταράτσες

24. I blog frequently and I genuinely thank you for your information.
    Your article has really peaked my interest. I will bookmark your site and keep checking for
    new information about once a week. I opted in for your RSS feed as well.
    Here is my website :: Subwoofers for Sale

Pamiętaj, że wszystko, co napiszesz, może zostać skierowane przeciwko Tobie! :D No dooobra, żartujemy... Z góry dziękujemy za poświęcony czas i dodanie komentarza. Pojawi się on pod postem po zaakceptowaniu przez moderatora. Prosimy: nie SPAM-ować!

[Thank you for your time and adding a comment. It will appear under post after approval by a moderator. PLEASE DO NOT SPAM!]

Polecamy szybką i wygodną rezerwację wybranych miejsc noclegowych przez Internet w edom.pl: