Use Google Translate, if the article you have chosen has not been translated yet:

16.12.2021

Książkowy prezent gwiazdkowy na ostatnią chwilę, czyli co powinno się spodobać każdemu - propozycje

  Please do not copy our work - photos and text. 
We wish you a nice virtual tour on our blog! :)


Ostatnio zostałam poproszona przez znajomą osobę o polecenie kilku książek, które warto kupić komuś w prezencie świątecznym. Niekoniecznie takich, które są bestsellerami czy nowościami wydawniczymi - także tych, które po prostu warto poznać. Przyznam, że wybór nie był łatwy... Ostatnio kupiłam i dostałam mnóstwo literackich perełek, które uważam za warte polecenia, a w swoim prywatnym księgozbiorze mam ich setki. Ale skoro już musiałam coś polecać, postanowiłam to zrobić także w blogu. Pomyślałam, że może ktoś jeszcze skorzysta z takiej rekomendacji, bo nie ukrywajmy, wielu z nas kupuje gwiazdkowe podarunki w ostatnich dniach przed świętami...


Ze swojej półki wybrałam kilka propozycji, które uważam za najbardziej uniwersalne jako prezenty świąteczne lub uważam je za godne uwagi z jakiegoś innego powodu. Jesteście ciekawi, co i dlaczego polecam? Sprawdźcie!


To blog turystyczny, zatem warto zacząć od czegoś, co choćby częściowo wiąże się z tematyką podróżniczą. Ostatnio wzięłam udział w spotkaniu autorskim i... w rozmowie ze znaną dziennikarką i podróżniczką Elżbietą Dzikowską, co było dla mnie fascynującym doświadczeniem życiowym. Jako mała dziewczynka znałam i bardzo lubiłam program telewizyjny "Pieprz i wanilia", który pani Elżbieta prowadziła wraz z Tonym Halikiem. Przy okazji tego niezwykłego spotkania starsze z moich Włóczykijątek prawie zostało reporterką, przeprowadzając wywiad z całą zgrają młodych tancerek... ale to już inna historia, więc nie będę odbiegać od tematu.

Z Elżbietą Dzikowską po spotkaniu autorskim w Siedlcach,
fot. Jarek Kurzawa

Tamtego wieczora nabyłam książkę innego autora - Romana Warszewskiego, pt. "Dzikowska. Pierwsza biografia legendarnej podróżniczki". Ponieważ tytuł ten dość dobrze podsumowuje treść publikacji, nie będę się na ten temat rozpisywać. 


Tytuł: "Dzikowska. Pierwsza biografia legendarnej podróżniczki"
Autor: Roman Warszewski 
ISBN: 978-83-240-5917-1
EAN: 9788324059171
Liczba stron: 450
Wydawnictwo: Znak
Format: 144x205mm
Cena katalogowa: 49,99 zł
Rok wydania: 2019


Jakie przygody przeżywała w egzotycznych krajach pani Elżbieta? Jak poznała innego podróżnika i życiowego partnera Tony'ego Halika? Gdzie kręcili odcinki "Pieprzu i wanilii"? Jeżeli jeszcze tego nie wiecie - warto te informacje poznać. Warto też posiadać książkę w swoich zbiorach lub podarować ją w prezencie, bo jest to pozycja, która zainteresuje każdego, niezależnie od płci i wieku. 


Tytuł: "Sądowe znaki zapytania"
Autor: Helena Kowalik
ISBN: 978-83-287-1876-0
EAN: 9788328718760
Liczba stron: 352
Wydawnictwo: Muza S.A.
Format: 145x205mm
Cena katalogowa: 44,90 zł
Rok wydania: 2021


Podobnie uniwersalną książką, która zaciekawi zarówno kobiety, jak i mężczyzn, będzie nowa publikacja Wydawnictwa Muza, pt. "Sądowe znaki zapytania". Jej autorka, Helena Kowalik, jest dziennikarką i pisarką. To jej kolejny reportaż.



Publikacja ukazuje nieco ponury i melancholijny obraz warszawskiego półświatka. To opis wybranych spraw kryminalnych, które autorka śledziła w murach sądu, ale także poza nimi, np. docierając do rodzin oskarżonych czy ofiar. Choć tematyka każdej z kilkunastu zawartych w reportażu opowieści nie należy do łatwych, na pewno zainteresuje wiele osób. To bez wątpienia świetna pozycja książkowa na długie zimowe wieczory.

A skoro już jesteśmy w tematyce kryminalnej... Nie mogłam nie polecić wyjątkowego wydania wszystkich opowieści o Sherlocku Holmesie!


Autor: "Księga wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa"
Tytuł: Artur Conan Doyle
ISBN: 978-83-799-3001-2
EAN: 9788379930012
Liczba stron: 1124
Wydawnictwo: Rea
Format: 200x275mm
Cena katalogowa: 59,90 zł
Tłumaczenie: Anna Krochmal, Robert Kędzierski, Marta Domagalska
Rok wydania: 2010

Któż z nas nie zna choćby jednej historii o detektywie wszechczasów?! Zbiór ich wszystkich to nie tyle książka, ile raczej pokaźna księga. Wyglądem i wielkością przypomina encyklopedię. Chciałam Wam pokazać spis treści, ale był tak obszerny, że zrezygnowałam z tego pomysłu. Niemniej jednak książkę polecam. Przyznam, że sama wciąż nie doczytałam jej do końca. Dawkują ją sobie po kawałku, w dłuższych odstępach czasowych, bo opowieści o Sherlocku Holmesie uwielbiam od dziecka. Jeżeli znacie kogoś, kto także je lubi, książka na pewno go zachwyci. 


Tytuł: "Cień Wiatru"
Autor: Carlos Ruiz Zafon 
ISBN: 978-83-287-0886-0
EAN: 9788328708860
Tytuł oryginalny: La sombra del viento
Liczba stron: 520
Wydawnictwo: Muza S.A.
Format: 14,5x20,5 cm
Cena katalogowa: 49,90 zł
Tłumaczenie: Fabijańska-Potapczuk Beata, Marrodan-Casas Carlos
Rok wydania: 2005

Co jeszcze oczaruje niemal każdego czytelnika...? Moim zdaniem - książki Carlosa Ruiza Zafona. Jako przykład podaję tę najbardziej znaną - "Cień Wiatru", ale tak naprawdę polecam KAŻDĄ. O najnowszej, pt. "Miasto z mgły", wydanej już po śmierci autora, pisałam w blogu jakiś czas temu, >>tu recenzja<<.


Dlaczego uważam te książki za godne przeczytania i podarowania innej osobie? Bo są wciągającymi lekturami. Zafon był fanem twórczości literackiej Miguela de Cervantesa i do dzieł tego mistrza nawiązywał w swoich. Nic dziwnego zatem, że przypominają one dawne XIX-wieczne powieści przygodowe z elementami prozy psychologicznej, romansu i sagi rodzinnej, a przeważnie również thrillera. Ich bohaterowie mają wyraźnie zarysowane charaktery, intrygują, a czytelnik szybko się z nimi zaprzyjaźnia. Co więcej, książki zachwycają swoim językiem i klimatem. Także obraz Barcelony, który się z nich wyłania, jest ukazany w sposób wyjątkowy. Krótko mówiąc, warto po nie sięgnąć. Mnie "Cień Wiatru" skusił kiedyś samym swoim tytułem. Poezja tych słów jest tak wyjątkowa, że zobaczywszy książkę na wystawie księgarni, od razu byłam pewna, że muszę ją mieć i że na pewno mi się spodoba. Oczarowała mnie nawet bardziej niż myślałam, dlatego polecam, jeżeli jakimś cudem jeszcze jej nie znacie.


Tytuł: "Druga Szansa" 
(tytuł opartego na niej serialu: "Otwórz oczy")
Autor: Katarzyna Berenika Miszczuk
ISBN 978-83-280-8902-0
Liczba stron: 336
Wydawnictwo: Uroboros
Format 135 x 202 mm
Cena detaliczna: 39,99 zł
Rok najnowszego wydania: 2021, pierwszego: 2013

Nie mogłam tu nie zarekomendować dzieła żadnego z polskich autorów... Wybrałam takie, które spopularyzował ostatnio Netflix, dzięki świetnemu, trzymającemu w napięciu polskiemu serialowi pt. "Otwórz oczy". Powieść Katarzyny Bereniki Miszczuk pt. "Druga Szansa", na podstawie której powstał serial, ma inne zakończenie, zatem jego fani mogą przekonać się, które z tych zakończeń polubią bardziej. 



Osobiście najpierw poznałam właśnie serial, a choć o prozie tej autorki słyszałam wiele dobrego, dopiero zaczynam ją poznawać. Serial bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Książkę pt. "Druga Szansa" kupiłam niedawno, a pisząc te słowa, muszę przyznać, że sama nie dotarłam jeszcze do jej zakończenia. Szalenie mnie ono intryguje, bo sama fabuła jest wciągająca - tajemniczy ośrodek, utrata pamięci głównej bohaterki, która stopniowo odkrywa, kim jest, a oprócz samej siebie poznaje innych, zagubionych bohaterów... No cóż, brzmi ciekawie, nieprawdaż? Sami się zresztą przekonajcie, serial również gorąco polecam. 

A jeżeli macie ochotę na coś typowo kobiecego, a jednocześnie nietypowego, o zaskakującej fabule, która na długo utkwi w pamięci każdej czytelniczki, warto sięgnąć po "Smażone zielone pomidory" Fannie Flagg.


Tytuł: "Smażone zielone pomidory"
Autor: Fannie Flagg
ISBN: 83-7150-258-3
EAN: 9788371502583
Tytuł oryginalny: Fried green tomatoes at the Whistle Stop Cafe
Liczba stron: 368
Wydawnictwo: Zysk i S-ka 
(ale także inne, np. Wydawnictwo Literackie)
Format: 125x185 mm
Cena katalogowa: 29,00 zł
Tłumaczenie: Aldona Biała
Rok tego wydania: 1997, są nowsze

Autorka "Smażonych zielonych pomidorów", Fannie Flagg, jest jednocześnie aktorką i reżyserką. Jej opowieść poznałam najpierw właśnie w wersji filmowej. Zarówno film, jak i książka zachwycają, choć inaczej się kończą. Film - bardziej optymistycznie, a książka - nieco smutno. Osobiście lubię jednak oba zakończenia (jeżeli nie znacie, film też warto obejrzeć!). To historia niezwykła, zaskakująca, pełna momentów rozbawiających do łez, a chwilami także bardzo wzruszająca. Jej siłą są bohaterowie, naprawdę nadzwyczaj sympatyczni i wyjątkowi, którzy prowadzą kawiarnię Whistle Stop w stanie Alabama. Jest ona swoistym tłem dla opisywanych w powieści wydarzeń. Książka jest światowym bestsellerem, ale jej treści nie będę zdradzać. A miejcie niespodziankę! Warto jednak wiedzieć, że istnieje jej kontynuacja, pt. "Powrót do Whistle Stop", której polska wersja językowa została wydana w 2021 roku, nakładem Wydawnictwa Literackiego. A zatem jest dostępna na rynku od niedawna, ja już na nią poluję! :)  


A skoro mowa o książkach nietypowych i zabawnych, które mają równie interesującą interpretację filmową, nie mogłam nie wspomnieć o "Stulatku, który wyskoczył przez okno i zniknął".

Tytuł: "Stulatek, który wyskoczył przez okno i zniknął"
Autor: Jonas Jonasson
ISBN: 978-83-7799-061-2
EAN: 90082215
Liczba stron: 416
Wydawnictwo: Świat Książki
Format: 11.0 x 17.5 cm
Cena detaliczna: 36,90 zł
Tłumaczenie: Joanna Myszkowska-Mangold
Rok wydania: 2012, było też późniejsze

Tytuł jest jednocześnie streszczeniem tego, co dzieje się na początku tej opowieści, a później... jest tylko ciekawiej. Bohater, który w nietypowy sposób ucieka z domu starców, przeżywa bowiem podróż swojego życia. Warto tę historię poznać, bo zaskakuje, bawi i na pewno umili zimowy wieczór. Niestety, książka może być teraz trudna do kupienia, bo jej wydanie nie było w ostatnim czasie wznawiane, ale pewnie dla chcącego, nic trudnego i da się ją gdzieś zdobyć... Zarówno powieść jak i film są barwne, radosne i powinny spodobać się każdemu, nie tylko seniorom i dorosłym, ale także młodzieży i starszym dzieciom. 



Tytuł: "Lalanka. Pierwsze opowiadania" i "Lalanka. Zimowe opowieści"
Autor: Monika Zalewska-Biełło
ISBN 1: 978-83-63317-00-3
ISBN 2: 978-83-63317-01-0
Liczba stron: 34 x2
Rok wydania: 2011

Dzieciom polecam jednak także inne książki. Na początek coś, co podobnie jak "Stulatek..." może być obecnie trudne do zdobycia. Jeżeli nie uda Wam się tej serii sprezentować dziecku, może znajdziecie ją chociaż w jakiejś bibliotece? Książeczki o Lalance Moniki Zalewskiej-Biełło kazało mi tu zarekomendować moje starsze Włóczykijątko, które jako siedmiolatek rozpoczyna swoją przygodę z czytaniem. To jedna z jej ostatnich lektur.


Książeczki o Lalance wygrałam kilka lat temu w jakimś facebookowym konkursie. Alicja znalazła je w tym tygodniu na swojej półce, a widząc, że w jednej z książek są zimowe i świąteczne opowieści, natychmiast zabrała się za czytanie. Twierdzi, że są ciekawe (muszą być, bo czytała non stop, póki nie skończyła każdej z książek). Powiedziała, że chce je polecić innym dzieciom, a ja chętnie na to przystałam, bo chciałam tu opisać jakąś mniej znaną książkę, którą napisała polska autorka. Okazało się jednak, że obecnie seria ta nie jest chyba dostępna w sprzedaży. No ale może jednak ją gdzieś wyszperacie. W razie czego, dajcie znać, gdzie można ją zdobyć.


Oprócz opowiadań, w każdej z książek znajdują się karty służące do zaprojektowania ubioru Lalanki na różne pory roku, a także naklejki. Publikacje były częścią nietypowego projektu. W jego  ramach została zaprojektowana i stworzona lalka szmacianka wraz z serią ubranek i dodatków, a także dotyczącymi laleczki opowieściami. Miały one promować to, co polskie i tradycyjne, nie stroniąc od światowych trendów. Przez kilka lat można było je kupować w sklepie internetowym. 10 procent dochodu ze sprzedaży tych akcesoriów przeznaczano na cele charytatywne. Pomysł ciekawy i godny pochwały, zatem trochę żałujemy, że nie jest obecnie kontynuowany. Ale może kiedyś...? 


Tytuł: "Karolcia", Witaj, Karolciu!"
Autor: Maria Kruger
ISBN: 978-83-666-2009-4
EAN: 9788366620094
Wydawnictwo: Siedmioróg
Liczba stron: 280
Format: 170x245mm
Cena katalogowa: 49,99 zł
Rok wydania: 2020

A tymczasem polecę coś, co da się obecnie kupić, a co należy do klasyki polskiej literatury i nie przestaje zachwycać, mimo upływu lat. Mowa o "Karolci" Marii Kruger, która jest zresztą nadal lekturą szkolną w klasach 1-3. Warto mieć ją w swojej domowej biblioteczce. Niedawno, bo w 2020 roku, doczekała się ona pięknego, nowego wydania kolekcjonerskiego. W jednym tomie są tam dwie części opowieści, czyli zarówno "Karolcia" (opowieść o magicznym błękitnym koraliku, który spełnia życzenia, a także jego właścicielce) jak i "Witaj Karolciu" (o tym jak Karolcia znajduje i wykorzystuje magiczną błękitną kredkę).



Sama w sobie książka nie wymaga chyba polecania. Nie tylko dlatego, że jest lekturą szkolną, ale także dlatego, że mało kto jej nie czytał i nie wspomina jej z sentymentem. Z takiegoż właśnie sentymentu zakupiłam ją niedawno i zaczęłam ją czytać dzieciom, a oba Włóczykijątka (Alicja, 7 lat i Natalia, 4 latka) są nią zachwycone. Myślę, że oczaruje również inne dzieciaki, a to konkretne wydanie jubileuszowe może być na pewno wspaniałym prezentem.

Na zakończenie dodam, że uwielbiamy wiele innych książek, ale z tego ich ogromu musiałam COŚ wybrać. Mam nadzieję, że to, co zaproponowałam, komuś się spodoba i kogoś zainspiruje. A co Wy polecacie...?


 ****


UWAGA: starszych artykułów szukaj w tematyczno-alfabetycznym Spisie Treści u góry strony.

Na ewentualne pytania postaramy się odpowiedzieć jak najszybciej. Wszystkie miłe komentarze są przez nas zawsze mile widziane...  ;)

By być na bieżąco z naszymi nowymi artykułami, polub stronę bloga na Facebooku: >>link<<. Możesz też "śledzić" nas na inne sposoby - wszystkie opcje znajdziesz w prawej kolumnie bloga (obserwacja kontem Google, Bloglovin', subskrypcja mailowa, nasz Instagram itp.).

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Pamiętaj, że wszystko, co napiszesz, może zostać skierowane przeciwko Tobie! :D No dooobra, żartujemy... Z góry dziękujemy za poświęcony czas i dodanie komentarza. Pojawi się on pod postem po zaakceptowaniu przez moderatora. Prosimy: nie SPAM-ować!

[Thank you for your time and adding a comment. It will appear under post after approval by a moderator. PLEASE DO NOT SPAM!]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Polecamy szybką i wygodną rezerwację wybranych miejsc noclegowych przez Internet w edom.pl: